Stawki minimalne podatku od środków transportowych w 2023 r.
Wraz z początkiem nowego roku zaczęły obowiązywać nowe stawki minimalne podatku od środków transportowych. Wprawdzie były one znane już wcześniej, to jednak warto raz jeszcze przypomnieć, co zmieniło się w tym zakresie i jakie kwoty stosujemy obecnie.
Nowa wysokość stawek minimalnych podatku od środków transportowych została ustalona w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 12 października 2022 r. w sprawie stawek minimalnych podatku od środków transportowych obowiązujących w 2023 r.
Przeliczenie stawek minimalnych podatku od środków transportowych
Podstawę do wydania takiego obwieszczenia stanowi art. 12b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Jak wynika z treści tego przepisu, stawki określone w załącznikach nr 1–3 do ustawy (stawki minimalne podatku od środków transportowych), począwszy od 2004 r., ulegają przeliczeniu na następny rok podatkowy zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Do przeliczenia tych stawek stosuje się kurs wymiany euro i walut krajowych opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Coroczne obliczanie powyższego wskaźnika należy do zadań ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Jeżeli wskaźnik jest niższy niż 5%, stawki określone w załącznikach nr 1–3 nie ulegają zmianie w następnym roku podatkowym.
Obowiązkiem ministra właściwego do spraw finansów publicznych jest także ogłoszenie, nie później niż do dnia 31 października każdego roku, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” stawek minimalnych obowiązujących w następnym roku podatkowym, przeliczonych zgodnie z zasadami określonymi powyżej, zaokrąglając je w górę do pełnych groszy.
Jakie stawki minimalne podatku od środków transportowych obowiązują w 2023 r.?
Załącznik nr 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Stawki minimalne podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton:
Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita (w tonach) | Stawka minimalna podatku (w złotych) | ||
nie mniej niż | mniej niż | oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne | inne systemy zawieszenia osi jezdnych |
1 | 2 | 3 | 4 |
| Dwie osie | ||
12 | 13 | 0 | 146,51 |
13 | 14 | 146,51 | 404,88 |
14 | 15 | 404,88 | 570,39 |
15 |
| 570,39 | 1290,78 |
| Trzy osie | ||
12 | 17 | 146,51 | 254,84 |
17 | 19 | 254,84 | 522,74 |
19 | 21 | 522,74 | 678,75 |
21 | 23 | 678,75 | 1045,46 |
23 | 25 | 1045,46 | 1625,35 |
25 |
| 1045,46 | 1625,35 |
| Cztery osie i więcej | ||
12 | 25 | 678,75 | 688,28 |
25 | 27 | 688,28 | 1074,04 |
27 | 29 | 1074,04 | 1705,12 |
29 | 31 | 1705,12 | 2529,10 |
31 |
| 1705,12 | 2529,10 |
Załącznik nr 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Stawki minimalne podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton.
Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa (w tonach) | Stawka minimalna podatku (w złotych) | ||
nie mniej niż | mniej niż | oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne | inne systemy zawieszenia osi jezdnych |
1 | 2 | 3 | 4 |
| Dwie osie | ||
12 | 18 | 0 | 39,32 |
18 | 25 | 273,92 | 495,37 |
25 | 31 | 577,53 | 947,85 |
31 |
| 1456,27 | 1998,03 |
| Trzy osie i więcej | ||
12 | 40 | 1284,82 | 1776,57 |
40 |
| 1776,57 | 2627,92 |
Załącznik nr 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Stawki minimalne podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.
Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: naczepa/przyczepa + pojazd silnikowy (w tonach) | Stawka minimalna podatku (w złotych) | ||
nie mniej niż | mniej niż | oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne | inne systemy zawieszenia osi jezdnych |
1 | 2 | 3 | 4 |
| Jedna oś | ||
12 | 18 | 0 | 26,25 |
18 | 25 | 183,40 | 329,86 |
25 |
| 329,86 | 578,72 |
| Dwie osie | ||
12 | 28 | 216,76 | 319,16 |
28 | 33 | 632,30 | 876,40 |
33 | 38 | 876,40 | 1331,25 |
38 |
| 1184,79 | 1752,77 |
| Trzy osie i więcej | ||
12 | 38 | 697,80 | 971,63 |
38 |
| 971,63 | 1320,54 |
Najniższy podatek od środków transportowych – współpraca z SAGG
Mówiąc o podatku od środków transportowych, należy zdawać sobie sprawę z tego, że ciąży on na wszystkich osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych, o których mowa w art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Jest to podatek lokalny, który zasila budżet wybranej gminy. O ile powyższa ustawa określa zarówno stawki minimalne, jak i maksymalne, o tyle faktyczną wysokość stawek obowiązujących na obszarze danej gminy reguluje każda rada gminy z osobna. Oznacza to tym samym, że stawki podatku od środków transportowych kształtują się odmiennie w całej Polsce.
Wiele gmin, takich jak Gmina Gręboszów, chcąc zachęcić firmy transportowe do inwestycji w swoim regionie, oferuje w tym zakresie bardzo atrakcyjne kwoty – najniższe z możliwych stawek podatku od środków transportowych. Jeżeli chcą Państwo skorzystać z przywilejów gwarantowanych przez Gminę Gręboszów, serdecznie zapraszamy do kontaktu! Pomożemy Państwu w dopełnieniu wszelkich wymaganych formalności i szybkim załatwieniu sprawy. Co ważne, aby płacić niższe podatki, wcale nie jest konieczne przerejestrowywanie wszystkich posiadanych pojazdów, czy też dokonywanie innych, skomplikowanych zmian prawnych i administracyjnych!